Hyvää kehitystä etsimässä
Suvi Jäntti
Kehityksen
käsitteellä on valtaa. Se ohjaa nykyajan kansainvälistä sekä kansallista
politiikkaa. Länsimaissa kehitys on ideaali ja sitä kohti halutaan kaikkien
pyrkivän. Se on myös yhteiskunnan ja ihmisen mitta; jotkut ovat kehittyneempiä
ja jotkut alikehittyneitä. On tärkeää tuntea kehitys-ajattelun syntyä ja sen
vaiheita, jotta voidaan ymmärtää mistä halu järjestelmälliseen työhön
kehityksen saavuttamiseksi on saanut alkunsa. On myös tärkeää ymmärtää, että länsimainen
käsityksemme kehityksestä on vain yksi monista, lyhyen aikaa historiassa
vallinnut ajattelumalli. Kehitys on siis
hyvin suhteellista. Käsitykset siitä muuttuvat ajan, paikan ja oman ajatus- ja
arvomaailman mukaan. (Koponen et. al. Toim. 2007, 49). Esittelen
esseessäni ensin länsimaisen kehitysajattelun historian eri vaiheita. Lopuksi
esittelen muutamia erilaisia ajatusmaailmoja kehityksestä.
Kehitysajattelun
historiaa
Nykyajan länsimaisissa
yhteiskunnissa kehitystä pidetään tavoiteltavana päämääränä, jotain mihin tulee
pyrkiä. Tätä ajatteluamme pohjustaa Euroopan Valistuksen ajalta
1600–1700-luvuilta lähtöisin oleva edistys- ja sivistysajattelu, jonka mukaan
yhteiskunnat ovat koko ajan myönteisesti kehittyneet ja edistyneet lineaarisen historian
kulun myötä. Myöhemmin kehitystä on pidetty samana asiana kuin modernisaatio,
millä tarkoitetaan teollistuneiden maiden käymää yhteiskunnallista prosessia
ensin teollistumisesta kapitalistiseen talousjärjestelmään ja niiden tuomaan vaurastumiseen
ja näennäiseen hyvinvointiin. ”Kehitysmaat” eivät ole vielä käyneet läpi tätä
prosessia, joten ne eivät siis ole kehittyneitä. (Koponen et al. Toim. 2007,
51–56). Teollisella tuotannolla saatiin
tuotettua nopeimmin materiaa ja hyvinvointia, joten sen ajateltiin olevan
kaikille yhteiskunnille tavoiteltavin päämäärä, jolla myös mitattiin kehityksen
astetta yhteiskunnissa ja ihmisissä. (Rekola teoksessa Like 1994, 1)
Toisen Maailmansodan
jälkeen kehitysajattelussa tapahtui merkittävä käänne kun nykyinen
kehitysteollisuutemme sai alkunsa. Tarkoituksellista siirtomaiden kehittämistä
oli harjoitettu aiemmin muun muassa infrastruktuurin parantamisella
raaka-aineiden viennin helpottamiseksi tai alkuasukkaiden sivistämistä
länsimaisella koulutuksella. Virallisen lähtölaukauksen alikehittyneiden maiden
intentionaalinen kehittämiseen antoi kuitenkin tuon aikaisen Yhdysvaltain
presidentin Harry Trumanin vuonna 1949 pitämä virkaanastujaispuhe, jossa hän
toteaa, että länsimaisia tieteellisiä saavutuksia ja teollista kehitystä tulee
ulottaa kehitysmaihin demokraattisesti ja vanhat imperialistiset rakenteet
unohtaen. Näin syntyi ”developmentalismin”-käsite, jonka ajatuksena oli se, että
hyvin aikein varustetulla kehitysinterventiolla saadaan kehitystä aikaan.
(Koponen et al. Toim. 2007, 60–64)
Samaan aikaan Etelässä
kuuluu ääniä, joissa todetaan, että kehityksen malli ja pakko sanellaan
kehittyneissä maissa, jotka yrittävät tällä pitää yllä kulutukseen perustuvaa
elämäntapaansa. (Rekola teoksessa Like 1994, 3) 1960- ja 70-luvuilla
kehitysajatteluun tuli vaikutteita eteenkin Latinalaisessa Amerikassa vahvasti
esillä olleesta Riippuvuusteoriasta, jonka mukaan kehitysmaiden alikehityksen
ajateltiin johtuvan jo siirtomaa-ajoilta periytyneistä kehitysmaiden resurssien
riistosta ja ryöstötaloudesta, joka jatkuu tänä päivänä kehitysmaita sortavan ja
riippuvaisuusasemaan pakottavan kauppapolitiikan avulla. (Koponen et al. Toim.
2007, 82–84).
1950-luvulta lähtien
alettiin kiinnittää huomioita kehityksen sosiaaliseen ulottuvuuteen pelkän
taloudellisen kasvun ja BKT:n ihannoinnin sijaan ja 70-luvulle tultaessa muun
muassa YK:n piirissä tunnustettiin pelkän talouskasvun riittämättömyys sosiaalisen
kehityksen turvaajana. 1990-luvulla julkaistiin YK:n ensimmäinen Inhimillisen
Kehityksen- raportti, jossa mitataan myös muita elämän osa-alueita, kuten
eliniänodote, lukutaito ja koulussakäynti sekä ostovoimakorjattu
bruttokansantuote. (Rekola teoksessa Like 1994, 3- 6)
1970-luvulla
laajojen ympäristöongelmien ja luonnon kantokyvyn rajojen tajuamisen jälkeen
alettiin seuraavalla vuosikymmenellä puhua niin sanotusta ”Kestävän kehityksen”-
käsitteestä. Sen tavoitteeksi
määriteltiin täyttää sukupolvien tarpeet nyt ja tulevaisuudessa niin, että
kehityksen eri ulottuvuudet (taloudellinen, sosio-kulttuurinen, ekologinen)
otetaan huomioon yhtä aikaa. Taloudellisen kasvun vaatimus säilyi, jotta isot
ongelmat voitaisiin ratkaista. Korostettiin kuitenkin, että talouskasvu tulee
tapahtua luonnon ekologisen kantokyvyn rajoissa. (Koponen et al. Toim. 2007,
268–269).
Kehitysajattelu
ja – toiminta on saanut kasvavassa määrin osakseen kritiikkiä. Länsimaiden
epäillään usein edelleen ajavan omia tarkoitusperiään kehitysinterventioilla ja
kehityksen käsite on etenevissä määrin kyseenalaistettu, muun muassa
”postdevelopmentalistien” keskuudessa. Kyseisen trendin kritiikin mukaan
kehityksen nimissä on aiheutettu paljon pahaa kehitysmaissa, eikä sitä tulisi
enää käyttää ohjenuorana. (Koponen et. al 2007, 64–66). Samalla kun kehityksen
käsitteen rakentuminen länsimaisen ajattelun pohjalta sekä länsimaisen
ajattelun ylivalta on tunnustettu, on alettu etsiä erilaisia vaihtoehtoja
kehitykselle ja käännetty katseita muun muassa etelän maihin päin. Kehitysyhteistyön käytännöissä on myös
pyritty lisäämään paikallisten omistajuutta ja voimaantumista niin, että avunsaajat
ovat itse enemmän vastuussa kehityksensä määrittelystä ja toteutuksesta
ulkomaisten asiantuntijoiden sijaan. (Koponen et. Al. 2007, 349 - 353)
Uudet
arvot ohjaaman kehittämistyötä?
Talouskasvuun ja vapaisiin
markkinoihin perustuva kehitysmalli istuu kuitenkin tiukassa. Vaikka vapaiden
markkinoiden toimintamalli on osoittanut epäonnistuneeksi kyvyttömänä suoriutua
valtion tehtävistä ja taata kaikille työllisyyttä, ruokaa ja suojaa eli
kokonaisvaltaista ja tasapuolista hyvinvointia, pidetään siitä kuitenkin vielä
sitkeästi kiinni kehitysajattelussa. Toisaalta ongelmana on pyrkimys vain yhden
näkökulman valtavirtaistamiseen. Lupaavan kuuloisen kestävän kehityksen-
käsitteen kohdallakin voimme kysyä, halutaanko kehityksestä tehdä kestävää
kyseenalaistamatta kuitenkaan missään vaiheessa koko kehityksen käsitettä ja
ottamatta huomioon muiden kulttuurien maailmankatsomuksia. (Rekola teoksessa
Like 1994, 6 - 7) Onko jälleen pysähdyttävä miettimään olemmeko oikeiden
asioiden perässä? Mitä tulisi tavoitella
kehityksellä?
Usein puhutaan, että kehittämisellä pyritään
saavuttamaan hyvinvointia. Mistä tämä paljon puhuttu konsepti koostuu? WWF:n
Onnellisuuspoliittisessa manifestissa hyvinvointi määritellään YK:n Millennium
Ecosystem Approachin mukaisesti koostuvan materiaalisista perustarpeista, valinnan
vapaudesta, terveydestä, sosiaalisista suhteista ja turvallisuudesta. Ihmisten ja
ympäristön hyvinvointi riippuu toisistaan ja luonto tarjoaa ihmisille kaiken
elämän edellytyksen. (WWF, 3) Manifestissa peräänkuulutetaan talouskasvun
sijaan suomalaisen hyvinvoinnin takaajana muun muassa laadukkaampaa vapaa-aikaa,
yhteisten tilojen lisäämistä, ja elinympäristön muokkaamisen oikeutta, mielekästä
yhdessä tekemistä, muiden auttamista, jakamista sekä kokonaisvaltaisesta
terveydestä huolehtimista. (WWF, 6-25). Vielä syvemmälle ihmisen
hyvinvointiin luotaava katsantokanta löytyy esimerkiksi ekopsykologian
piiristä, joka katsoo ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin olevan sidoksissa
ihmisen ja luonnon välisen suhteen ”terveyteen”. Suuntauksen mukaan ihminen on
geneettisesti ja kulttuurihistoriallisesti sopeutunut toimimaan luonnon osana
ja eräs syy stressisairauksien syntyyn on vieraantuminen luonnosta. (Heiskanen& Kailo 2006, 78 - 80). Ihmisten välisessä
kanssakäymisessä ekopsykologia korostaa muun muassa yhteisvastuun, tasavertaisuuden
ja yhteisöllisyyden arvoja ja arvostelee itsekkyydelle ja ahneudelle perustuvaa
kilpailuyhteiskuntaa, joka vie poispäin ihmisen luonnollisesta
käyttäytymisestä. (Heiskanen& Kailo 2006,9)
Kirjassa pidetään esimerkillisenä alkuperäiskansojen luontoyhteyttä ja siitä
kumpuavaa yhteisöllistä elämäntapaa. Kirjan mukaan korkeintaan 500 vuoden
ikäisen länsimaiden tieteen ja elämäntavan piiristä ei löydy ainuttakaan
esimerkkiä kestävästä yhteiskunnasta, mutta noin 40 000
vuoden takaisista samanistisista kulttuureista niitä löytyy. (Heiskanen& Kailo 2006, 81)
Etelä-Amerikan
alkuperäiskansojen keskuudessa ei puhuta niinkään kehityksestä, vaan ”Hyvästä
elämästä”. Hyvän elämän käsite pohjautuu alkuperäiskansojen
maailmankatsomuksesta, jossa ihmisyhteisöt elävät harmoniassa luonnon kanssa.
Ihmiset ovat osa yhteisöä ja ”Äiti Maata”, joka tarjoaa kaiken tarpeellisen,
eikä siltä oteta muuta kuin tarpeellinen. (Esim. Acosta; Martinez Toim.2009,
105). Hyvän elämän käsite on jopa kirjattu Ecuadorin
vuonna 2008 uudistettuun perustuslakiin ja se esiintyy myös Bolivian perustuslaissa.
Ecuadorissa lakiin on huomionarvoisesti kirjattu luonnon oikeuksien
tunnustaminen sekä alkuperäiskansojen ”hyvän elämän” konseptin nostaminen
kehityksen ohjenuoraksi. (Acosta et al. toim. 2009, 132 - 133)
Länsimaisen
kehitysajattelun elämänkaari on maailmanhistorian mittakaavassa lyhyt. Sen alla
on nähty paljon hyvää edistystä, mutta sen nimissä on myös saatu aikaan huonoa.
Kaikkea voi käyttää hyvään tai pahaan. Se, mihin sitä käytetään, riippuu
suuresti taustalla vallitsevasta arvomaailmasta. Mitä pidetään hyvänä ja
tavoiteltavan arvoisena. Usein kehittämisen tarkoitus on varmasti ollut hyvä,
mutta sen aiheuttamia haittapuolia, esimerkiksi ympäristötuhojen muodossa, ei
ole ymmärretty. Kehityksen haittapuoliin liittyy mielestäni myös suurelta osin
se, että yhtä näkökulmaa pyritään tekemään universaaliksi, pyritään viemään
sitä muihin kulttuureihin hyväksymättä muita katsantokantoja.
Toivottavasti
kehitysajattelussa kallistutaan pikkuhiljaa kohti kestävyyttä, elämänlaatua
painottavia tekijöitä, hyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja harmoniallista
yhteiseloa luonnon kanssa. On varmasti järkevää tarkastaa tasaisin väliajoin se
arvopohja, jonka pohjalta toimitaan ja ovatko toimintamuodot todella
edistämässä hyväksi katsottuja asioita. Lisäksi tulisi hyväksyä ja kunnioittaa
muiden katsantokantojen olemassaolo ja pyrkiä oppimaan niistä.
Lähteet:
Ekopsykologia ja perinnetieto. Heiskanen, I. & Kailo, K. (Toim.). Green Spot. Helsinki 2006.
El buen vivir – Una vía para el desarrollo. Acosta, A. & Martínez, E. (Toim.) Abya-Yala.
Quito 2009.
Kehitysmaatutkimus.
Johdatus perusteisiin. Koponen, J.; Lanki, J.; Kevinen, A.
Gaudeamus Helsinki 2007.
Mitä on
kehitys? Rekola, J. Teoksessa Like 1994.
Comentarios
Publicar un comentario